Sunday, January 6, 2013

Sabah, Negeri di bawah bayu Part 2

Day 3

Kami check out dari hotel kira-kira jam 930 pagi dan terus meneruskan perjalan kami ke Kundasang. Kami menyewa kereta Myvi dari MoreAsia Travel untuk 2 hari. Kami diberitahu oleh travel agent kami yang Le Tour de Borneo sedang berlangsung di Sabah time kami di sana dan mereka dijangka akan berada di Kundasang pada hari yang sama kami ke sana. Jalan akan ditutup untuk beberapa jam untuk membolehkan pelumba2 basikal menggunakan jalan tersebut untuk perlumbaan Le Tour de Borneo.

Transportation kami sepanjang 2 hari di Kundasang.. Berterima kasih kat encik driver  yang sanggup drive keta manual naik ke Kundasang..

Sepanjang kami di Kundasang, dan setiap kali kami terlihat gunung Kinabalu, terdengar-dengar lagu Sayang Kinabalu.. Kalau nak rase feel baca part Kundasang ni, boleh la play video kat bawah ni..;)

Admission fee: RM3 (Park entrance fee)

Lokasi pertama kami di Kundasang adalah Kinabalu Park yang terletak di kaki Gunung Kinabalu. Taman ini merupakan salah satu daripada 3 Tapak Warisan Dunia UNESCO di Malaysia. Gunung Kinabalu merupakan gunung tertinggi di Banjaran Crocker dengan ketinggian 4095.2m untuk Lowest Peak, kaya dengan flora dan fauna dari pelbagai species dari pelbagai habitat; tanah tinggi ke hutan hujan tropika, hutan sub-alpine dan scrub di kawasan ber altitude tinggi. Kinabalu Park ini juga terkenal sebab kaya dengan 1000 jenis orkid dan bunga parasit Raflesia dan periuk kera.

1st stop kami di kaki Gunung Kinabalu

Kami berposing di pintu masuk Taman Botani  sebelum meneruskan sesi eksplorasi kami

Anak sungai di Kinabalu Park..sejuk giler air die
dan bunga-bunga pun berhidup riang kat sini..

Photo point kat Kinabalu Park untuk ambil gambar berlatar belakangkan  puncak Gunung Kinabalu.. time kitorang  kat sana cloudy la plak puncak gunung time tu

Macam lukisan kan..ni la one of the reason kenapa orang x jemu nk ke Kundasang
Selepas hampir 2 jam kami habiskan untuk menghayati keindahan dan kedinginan Kinabalu Park, kami kemudian ke Strawberry Garden Hotel untuk check in. Bilik kami terletak di tingkat atas dan mempunyai view yang sangat cantik. Kalau stay hotel di Kundasang ni, memang x perlu la kot untuk cari hotel yang ber A/C, cukup la kalau hotel provide kipas dan comforter yang selesa sebab kat sini memang sejuk kalau malam.

Hotel tempat kami menginap.. Strawberry Garden Hotel
View dari balcony bilik kami..
dan apabila awan hujan mula datang...
Petang kami dihabiskan di pekan Kundasang. Plan asal untuk ke Ranau terpaksa dibatalkan sebab tersangkut dalam traffic jam. Jalan utama Kundasang-Ranau ditutup beberapa jam untuk Le Tour de Borneo petang tu.

Jalan jammed di tempat yang x sepatutnya jam..

Day 4

Kami bangun awal pagi hari ke-4 dengan semangat untuk mengambil gamba puncak Gunung Kinabalu sebelum ditutupi awan. Cuaca pagi tu yang agak cerah membolehkan kami shoot gambar Gunung Kinabalu di pekan Kundasang. Kami kemudiannya meneruskan perjalanan kami ke Sabah Tea Garden untuk sarapan pagi. Perjalanan ke Sabah Tea Garden mengambil masa 30 minit dari Kundasang dengan hanya berpandukan signboard di tepi jalan.

Tinggi-tinggi Gunung Kinabalu...:)
Location: Sabah Tea Garden

Sabah Tea merupakan brand teh yang memang menjadi kegemaran  since rasa nya yang sedap dan bau tehnya yang harum. Breakfast di sini ditambah lagi dengan view yang cantik, pemandangan Gunung Kinabalu yang ditutupi awan sedikit demi sedikit, memang terbaik! Kami ke sana time Labour Day, pekerja ladang diberi cuti time tu, so, x dapat lah nak ikut tour untuk melawat kilang process teh kat sana. Selepas breakfast, kami ke kedai souvenirs di situ untuk membeli teh2 yang diproses di Sabah Tea Garden.

Sabah Tea Garden ni completely different dari ladang teh yang lain.  Sabah Tea Garden ni tidak menggunakan langsung sebarang racun-racun..100% pesticides free!

Sabah Tea plantation, teh ditanam di sini tidak menggunakan racun serangga perosak dan  hanya menggunakan baja organik

Bergambar dengan pokok lavender..
Location: Poring Hot Spring, Kinabalu Park
Admission fee: RM3 (Malaysian), RM5(Camera fee)
Activities: Canopy Walk

Kami tiba di Poring dalam jam 11 tengah hari dan cuaca pada hari tu memang agak panas. Setelah membayar ticket masuk, kami berjalan menuju ke Canopy Walk trail. Memang ramai orang di kawasan Poring tu, public holiday kan, jadi ramai la yang bawa anak-anak untuk mandi kat hotspring di situ. Kami kagum gak tengok budak-budak tu mandi air panas, dah la memang cuaca panas time tu..

Kalau ke Kundasang-Ranau, memang x lengkaplah perjalanan kalo x ke canopy walk ni. Canopy walk sepanjang 175m dan setinggi 41-43 meters above ground (lebih kurang tinggi bangunan 8 tingkat) memang bukan untuk orang yang takut tinggi. Memang agak gayat bila dah berada di canopy walk tu. Sebelum sampai ke canopy walkaway tu, kami trekking mendaki bukit kira-kira 550m.. dengan jalan yang x sekata, bertangga-tangga macam trek gunung kinabalu, jangan la ditanya kenapa saya hiking dengan memakai skirt time tu..:(

Kalau korang plan untuk ke sini, sila lah memakai kasut dan pakaian yang sesuai. Time kitorang pergi, tidak la kami buat research. Ingatkan jalan sket je ke canopy walkaway tu, x sangka plak rupanya kena mendaki.. dan saya plak dengan selamba memakai sandal dan skirt labuh (nasib x pakai heels..:p)..
Penat betul time tu rasanya, siap berhenti berehat separuh jalan (ada pondok rehat disediakan). Ramai orang yang pandang pelik time tu tengok sy nye baju time tu, tapi nak buat camne..alang-alang dah sampai sana, naik je la terus sampai atas kan..

Mari ke Poring!
Cantik kan pokok ni!

Nak ke air terjun tu memang x larat la kan..so, kami ke canopy walk sahaja..

Agak2 la kan, labah-labah ni nak perangkap ape la ye buat sarang besar2 ni
Yosh!berjaya hiking 550m sebelum berjalan di canopy
Sangat tinggi okay, sape2 yang gayat tu pelan-pelan la jalan ye

Location: Kundasang War Memorial
Admission fee: RM2 (Malaysian)

Selepas berpenat di canopy walk, kami kemudiannya kembali ke Kundasang semula untuk ke Kundasang War Memorial dan Desa Cattle Farm. Tapi, kami hanya dapat ke War Memorial je hari tu since Desa Cattle ditutup time Labour Day. Hujan renyai-renyai menemani trip kami ke War Memorial. Suasana yang sejuk dan nyaman, ditambah dengan bau bunga yang harum membuatkan suasana di dalam memorial tu lebih menarik.

Memorial ni adalah tribute untuk askar-askar British dan Australia, juga Malaysian yang terlibat dalam Death Marches of WW2.  Mereka merupakan tahanan perang POW (prisoner of war) di Sandakan yang kemudiannya diperintahkan oleh askar Jepun untuk berjalan kaki ke Ranau. Daripada beribu POW yang terlibat dalam Death Marches ni, hanya 6 orang je askar Australia yang terselamat.

Terdapat tiga taman di memorial ni dedicate utk POW dan askar-askar yang terlibat dan terkorban dalam Death Marches ni: The English Garden, the Australian Garden dan the Borneo Garden. Ketiga-tiga taman ini di design dengan bunga-bunga yang berbeza mengikut jenis taman. The Borneo Garden dihiasi dengan bunga-bunga tempatan seperti orkid, periuk kera dan bunga raya manakala The Australian dan The English Garden pula dihias dengan bunga-bunga rose dengan style taman ala English.

Di pintu masuk memorial

Australian Garden

The English Garden, bau harum bunga Rose membuatkan suasana di memorial ni lebih menarik

The Borneo Garden

Periuk kera

Berlatar belakangkan pekan Kundasang dan puncak Gunung Kinabalu

Memorial ini adalah lokasi terakhir kami di Kundasang sebelum meneruskan perjalanan kami pulang ke Kota Kinabalu.

Location: Kampung Salut, Kota Kinabalu, Sabah
Activities: Kelapa bakar, puding kelapa dan Lokan panggang!

On the way kami ke Kota Kinabalu, kami singgah minum petang di Kampung Salut. Kalau korang ke Sabah, kat sini merupakan salah satu tempat wajib singgah untuk minum petang. Kampung Salut ni terletak di bulatan Kampung Rugading. Kalau nak makan seafood ni Gayang Seafood, mesti akan lalu kat sini..banyak gerai-gerai kecil dibina ditepi jalan ni. Kat sini terkenal dengan kelapa bakar, puding kelapa dan juga lokan. Sedap!

Kelapa bakar dan puding kelapa yang terkenal di Sabah! Gambar lokan x sempat nak ambil sebab dah selamat  dikerjakan..;p

Location: Universiti Malaysia Sabah (UMS)
Activities: Melawat universiti tercantik di Asia Tenggara, melihat sunset..

Sebelum kami meneruskan perjalanan kami ke hotel untuk check in, kami singgah sebentar ke UMS untuk melihat-lihat.. bawak kawan-kawan melawat universiti lama saya..:)